Hoe vaak hoor je de klacht: “Ze luisteren niet!”

A) nooit
B) af en toe
C) best vaak
D) voortdurend
E) ik hoor het mijzelf zeggen

Als jouw antwoord A is dan mag jij je afvragen of je wel goed luistert. ?

Bij alle andere antwoorden is snel verbetering te realiseren. Het creëren van luisteren is namelijk aan te leren. Ik ontwikkelde die vaardigheid tijdens mijn danslessen aan pubers. De kunst om hen stil te krijgen en ontvankelijk te maken voor de les gun ik elke docent.

Alles draait om het opbouwen van (op zijn Frans uitgesproken) rapport. Dat doe je bijvoorbeeld door vriendelijk oogcontact te houden met de groep en tegelijkertijd te zwijgen. Je kunt ook al zacht voor je uit gaan spreken. Er zijn altijd mensen binnen de groep die dan om. stilte manen. Mooi, want het werkt contraproductief wanneer je dat zelf zou doen.

Het gaat helemaal mis bij stemverheffing. Wanneet je dit eenvoudigweg toepast dan wordt antwoord E niet meer aangevinkt. Wanneer je complete team of organisatie deelneemt verdwijnen de klachten B t/m D.

Het bijzondere bij dit alles is dat er geen woord aan te pas komt. Het creëren van luisteren doe je namelijk non-verbaal. Je zult meteen merken hoe (en dát) het werkt. Het vraagt echter wel wat lef om het in praktijk te brengen. Ook dit vraagt herhaald oefenen.

Stel je eens voor hoe de sfeer tijdens samenwerking zal zijn wanneer iedereen naar elkaar luistert!

Met Verborgen Potentieel willen we een bijdrage leveren om dit voor elkaar te krijgen. Doe je mee op 2 november? Schrijf dan vandaag nog in.